Søk i denne bloggen

søndag 16. februar 2014

Sommerhuset i Risør: Stue

Stua med maretimt miljø



 

Stua har store vinduer som gir god romfølelse og nærhet til naturen, når skyvedøren er åpen går inne og utemiljøet i ett. Lampen av rekved er kjøpt på Hødnebø, seilbåten stod på en salgsbod under Trebåtfestivalen og vi var ikke sene med å "slå til" på en god handel.
 
 

 
 
Sammen med noen venninner kom jeg over en låve som skulle tømmes for "skrot" . De hadde lastet hengeren full av ting som skulle kastet, jeg  fikk "reddet" to gamle vinduer. Den ene ble til ramme med bilder fra mitt favorittsted "Jomfruland"





Dette gamle trauet arvet jeg da foreldrene mine solgte hytta si på fjellet. Det fikk sin plass i stua hvor sjøkuler og andre maretime rariteter har funnet et "lun havn" .





Skapet ble kjøpt på Finn.no for en billig penge og ble tryllet om fra furu til hvitt og fikk nye beslag og knotter. Veggordet "de vakrest ting i livet" er et flott visdomsord å starte dagen med.
 





 
Kosekrok for rolige kvelder. Skipskiste med maritimt motiv ble kjøpt på et bruktmarked.
 


 



Stua gir et maretimt inntrykk med sin lyse base og interiør og møbler i blått /hvitt.
Bildet over sofan har fulgt meg siden jeg stiftet mitt første hjem. Jeg fant det i en antikvitetsbutikk og ble betatt av miljøet og fargene i bildet. Bildet har hatt en sentral plass i våre hjem, men på hytta er vel det stedet det har passet aller best.



Kveldsstemning på hytta i høstmørket
 




Ekte skatter fra sjøen som barna har hentet opp fra "havets dyp".  Hyggelige sommerminner må man ta vare på, fatet er fra Costa Boda.
 



 

Kapteinsrattet ble kjøpt i en butikk i Risør som har spesialisert seg på gamle skipsting. Etter mye grubling hvor det passet best fikk det plass i taket. Her svever det høyt og luftig, omtrent som på skuta det kommer fra.
 



Denne Ektorp stolen var jeg heldig og fant på et loppemarked og for hundrelapp ble den min. Stoltrekket ble vasket og ble skinnende hvitt - ser helt ny ut og klar til bruk.
 



Hylla med kurver ble kjøpt i sommer i en av mine faviritt interiørbutikker Mimosa i Kragerø. Stolen fikk jeg i dåpsgave og har engang prydet barnerommet mitt, nå har den blitt "ny" med et par strøk hvitmaling.
 
 


1 kommentar:

  1. Hei :-)
    Jeg arbeider med å få maritime stilen hjemme, men kan jeg høflig spørre hvilken hvitnyanse du bruker? Er det eggehvit, klassisk hvit eller letthet?
    Mvh Miriann H. Urlandå

    SvarSlett

Kråkeslottet

        I vinter ble vi eiere av eiendommen som tidligere hørte til Norsk Skytesenter. Her er det mye spennende historie i veggen...